03 februari 2010

För lite tid för att bli bäst?

Hej!

Har varit mycket plugg i våra huvuden några dagar nu så därav den dåliga uppdateringen.
I måndags hade jag en föreläsning om gruppers strukturering och normer och lite om roller. Mycket intressant ämne! Imorgon torsdag ska vi ha ett litet seminarium om detta så de blir spännande att höra de andras tankar.

För mig som har basket som min största idrott är det här en viktig del att kunna då man oftast har en grupp på runt 15 spelare som skall sträva mot samma mål och kunna bidra med olika saker. Spelarna skall inte bara få sina roller utan de måste aceptera rollen de får/tar till 100 % för att gruppen skall lyckas. Och de kan va nog så svårt! Även om man tycker att detta är en stor del i helheten så finns det 1000 saker till som är minst lika viktiga för att en grupp ska lyckas.

Jag är därför otroligt imponerad av elittränare som kanske har ett halvtidsjobb vid sidan av sin idrott, vilket många tränare på elit nivå här i Sverige faktiskt har. Hur hinner dom med allt? Eller gör dom det? Nej på en halvtids tjänst finns det enligt mig inte en chans! Och det kanske är just därför som vi faktiskt inte är bättre internationellt sett än vad vi idag är. Tränarna får inte den tiden som behövs för kunna få gruppen till den nivå som krävs. Och som vanligt är det pengar som styr. Trist men sant...

Men en vacker dag kanske vi har heltidsanställda tränare även på ungdomsnivå. Och jag hoppas faktiskt på att de blir så. Varför? Det får bli nästa inlägg =)

Ha de bra!

1 kommentar:

Karin sa...

Vågar man sticka ut hakan & säga...
Jag ska bli bäst & vara stolt när man lyckas!? Då är man "nog" inte helsvensk!
Jag är glad att jag är halv-grek!!
Nu ska jag koka Märgben.... det är jag bäst på,ha,ha..men Tyra kommer bli glad! Vi ses ju snart= mysigt!